Slik niet alles voor zoete koek

De NVWA kwam vorige week in het nieuws omdat ze de Vegetarische Slager op de vingers had getikt; het zou voor de consument te misleidend zijn als er op vlees-vervangende producten namen worden gebruikt (speck, kipstuckjes,...) die erg lijken op benamingen voor vlees. Of je het er mee eens bent of niet: heel goed dat de NVWA als een soort waakhond in het oog houdt of de consument niet wordt misleid. 
Ikzelf schrok me een hoedje gisteren, toen ik de inhoud van een kant en klare kruidenmix voor Mexicaanse burrito's nader bestudeerde. Dit deed ik enerzijds naar aanleiding van de campagne 'Halve maatregelen' die het Diabetesfonds vorige week is gestart. Daarmee wil het fonds bedrijven ertoe bewegen om minder suiker te verwerken in bereide voedingsmiddelen. Anderzijds ben ik door de opleiding Voedingsdeskundige nog meer bewust bezig met gezonde voeding. Mijn inspectie van de ingrediënten van de kruidenmix leerde me dat er 52 % specerijen in verwerkt zijn. Ik had - in mijn onwetendheid - verondersteld dat dit veel meer zou zijn. En behalve het percentage zout (13 %, wat ik gigantisch veel vind), was er geen enkel ander percentage te lezen. Ik kon ook niet zo meteen vinden of er überhaupt suiker in het product zit. Aardappelzetmeel, dat ken ik wel. Ik weet dat het koolhydraten zijn, en dat het als bindmiddel wordt gebruikt. Zonnebloemolie, kleurend paprikaextract,...ik kan er mij iets bij voorstellen, en het is in ieder geval geen suiker. Maar maltodextrine deed bij mij geen belletje rinkelen, dus ik zocht het op. Wikipedia: 'Het bestaat uit complexe polymeren van glucose en smaakt matig zoet. Een verzadigde oplossing van maltodextrine in water wordt glucosestroop genoemd.' 
Aan de ene kant wordt maltodextrose genoemd, en geen suiker want het IS in principe geen suiker. Alleen hebben verschillende studies aangetoond dat glucosestroop en suiker identiek zijn in hun effecten op de gezondheid en het metabolisme. 

Van de andere kant: in de voedingswaardetabel van het pakje kruidenmix van 40 gram staat dat er 24 gram koolhydraten inzitten, waarvan 10 gram suikers. Dat betekent dat 25 procent van het product bestaat uit suikers. Wordt in de voedingswaardetabel de maltodextrine wel als 'suikers' meegerekend? Dat kan eigenlijk niet want het is in principe geen suiker. Of zou dat betekenen dat er - naast die maltodextrine (waarvan de hoeveelheid niet wordt vernoemd) tot ook nog 25 % suiker in het zakje van 40 gram zit? Hoe dan ook, ik vind het erg misleidend. De volgende keer als ik burrito's wil maken, stel ik zelf een mix van kruiden en specerijen samen, zonder suiker, zout of maltodextrine. Ik voeg het immers toe voor een bepaalde (exotische) smaak, en slik niet alles voor zoete koek!

Reacties

Populaire posts van deze blog

'Door mijn leefstijl voel ik me stukken beter'

'Met voeding en beweging heb je zelf impact op je gezondheid'

'Bewegen is eigenlijk een gratis medicijn'