Tessa Kouwenhoven-Pasmooij: 'Verleiden tot gezond gedrag'
Een van de snelst
stijgende chronische ziekten van deze tijd is diabetes type2. Net als bij hart-
en vaatziekten, obesitas, en diverse vormen van kanker is leefstijl ook op
diabetes type2 van grote invloed. Onderzoekers van het Erasmus MC berekenden
dat 1 op 3 van de huidige volwassenen diabetes krijgt. (Bron: https://www.erasmusmc.nl/perskamer/archief/2015/5419723/) In Nederland worden tal van initiatieven op touw gezet om het tij te
keren. In deze rubriek vertellen diverse betrokkenen over het initiatief waar
zij hun schouders onder zetten. Bedrijfsarts en wetenschappelijk onderzoekster
Tessa Kouwenhoven-Pasmooij promoveerde in november 2017 op haar proefschrift
PerfectFit@Work. De gecombineerde leefstijlprogramma’s waarover haar onderzoek
gaat, zijn niet specifiek voor mensen met diabetes type 2, maar bereiken een
nog grotere doelgroep van volwassenen die een stimulans kunnen gebruiken om hun
gezondheid en vitaliteit te verbeteren.
Kouwenhoven
is ervan overtuigd twee tools in handen te hebben die kunnen bijdragen aan een
vitale werkende bevolking. Alleen is het een uitdaging om de financiering rond
te krijgen. ‘Het is nog heel moeilijk voor verzekeraars om daarvoor te kiezen. Ik
snap het ook wel, want het is heel lastig om te zien wat een preventieprogramma
als Reis je Fit nu in keiharde euro’s oplevert. Aan de andere kant: het is zo
overduidelijk. Dit is waar we naartoe moeten. We kunnen zoveel besparen…ook aan
persoonlijk leed. Er zijn zoveel bedrijven die met de handen in het haar
zitten. Ze zien de werkende populatie verouderen en uitvallen, veelal door de
gevolgen van ongezond gedrag. En ze zijn vaak op zoek naar: Wat kunnen we daar nu aan doen?’
Bedrijven zouden voor een van deze tools kunnen kiezen. ‘Het is een leuke
manier; je gaat mensen niet vertellen: je
moet zus, je gaat zo… Deelnemers kunnen op zoek naar wat bij hen past.’
Enkele
jaren geleden is er binnen het Erasmus MC (het grootste academisch ziekenhuis
in Nederland telt zo’n 13.000 medewerkers) een fittest gedaan, waarbij de
buikomvang en het BMI werd bekeken. Daaruit bleek dat bijna 50 % van de
medewerkers overgewicht had. ‘Daar schrok ik van om twee redenen’, zegt Tessa
Kouwenhoven, die als bedrijfsarts verbonden is aan het Erasmus MC. ‘Enerzijds
omdat er gezondheidsrisico is voor de persoon zelf en risico voor het bedrijf,
maar anderzijds omdat medewerkers toch ook het visitekaartje zijn van het
bedrijf. Practice what you preach
binnen de zorg…’ De bedrijfsarts is toen op zoek gegaan naar manieren om de
medewerkers te helpen om hun leefstijl - en daardoor hun gezondheid - te
verbeteren.
Het doel
was om een programma te ontwikkelen zodat mensen zich een nieuwe leefstijl
kunnen aanmeten voor de lange termijn. Om rendabel te zijn zodat het op grote
schaal kan worden ingezet, wilde de onderzoekster optimaal gebruikmaken van de
techniek, waarbij de inzet van hulpverleners heel gering was. ‘We hebben een
programma ontwikkeld met e-health, dat we aanbieden in combinatie met
face-to-face-contact met ons’, aldus Kouwenhoven.
Reis om de wereld
Een van de
succesvolle onderdelen van het programma is de Reis je Fit game. Daarbij spelen
twee teams tegen elkaar een online spel. Ze reizen als het ware in een half
jaar tijd virtueel om de wereld, en het gaat om de winst van continenten. De
deelnemers dragen continu een
beweegmeter bij zich en door daadwerkelijk te bewegen scoren ze beweegpunten
die in dat spel worden geregistreerd. Zo helpt ieder individu zijn of haar team
verder over de wereld. ‘Mensen die dat gingen spelen, werden razend
enthousiast. We merkten al heel snel: als je het op deze manier aanvliegt, gaat
het veranderen van je leefstijl eigenlijk vanzelf. De deelnemers worden binnen
het spel verleid om gezonde keuzes te maken.’ Daarnaast krijgen ze digitale uitdagingen
die te maken hebben met het continent of de cultuur waar ze op dat moment in
zitten. Iedereen strijdt voor zijn eigen target. Er zijn individuele winnaars,
maar ook teamwinnaars. De deelnemers krijgen virtuele medailles, maar ook echte
cadeautjes die iets met het thema gezondheid te maken hebben.
Workshops
Het spelen
in een team blijkt een van de succesfactoren. ‘Die sociale kracht versterken
wij door de deelnemers echt met elkaar te laten kennismaken tijdens workshops.’
Daarin proberen de begeleidende hulpverleners een stuk intrinsieke motivatie
levend te krijgen, en kennis over bijvoorbeeld voeding te vergroten. Die
workshops zijn gezondheidsgerelateerd. Vragen als Wat zijn de risico’s van overgewicht? Wat is er erg aan en wat niet?
Wanneer heb je gezondheidswinst? komen aan bod. Kouwenhoven: ‘De techniek
van motivational interviewing is een prachtige, respectvolle techniek
doelgericht op het individu vanuit nieuwsgierigheid. Bijvoorbeeld: Waarom is afvallen voor jou belangrijk? Zo
kom je tot de kern wat voor die persoon echt belangrijk is voor dit moment of
voor de toekomst. We hebben ook een sessie over voeding. Dan kan de vraag: Welke keuze maak je? meer bewustwording
geven. Geen enkele keuze is slecht, maar wees je bewust van de keuzes die je
maakt.’ In het team van hulpverleners
zit ook een bewegingstherapeut die met de deelnemers de targets instelt, en een
psycholoog die deelnemers begeleidt op het volhouden van gedrag.
Deelnemers maken in teams een virtuele reis om de wereld. |
Juist de
combinatie van e-health met de begeleiding van zorgprofessionals blijkt
belangrijk. De intrinsieke motivatie is bij ieder individu verschillend, en
vaak liggen emoties en gedachten daaraan ten grondslag. ‘Een van de deelnemers
bleef in een bepaald stadium van het programma hangen in de weerstand. Tijdens
een van de oefeningen gaf ze aan: “Ik heb niet alleen iets te winnen, ik heb
ook iets te verliezen. Als ik gewicht verlies, raak ik ook mijn natuurlijk
overwicht kwijt, en ik verlies ook mijn excuus om de lift te pakken, want de
trap oplopen is gewoon te zwaar voor me.” Het afvallen en meer bewegen gaf die
deelnemer dus ook een rouwproces: het afscheid nemen van rituelen zoals ze die
al jaren deed. Daar zijn we mee aan de slag gegaan, ook binnen haar team, en
uiteindelijk is ze hartstikke goed gegaan.’
Veelbelovende resultaten
Het
enthousiasme van onderzoekers en deelnemers zegt natuurlijk niets over het
resultaat van een programma. Vandaar dat het belangrijk was dat de beweegmeters
de juiste gegevens registreerden. De onderzoekers hebben met de verschillende
deelnemersgroepen metingen gedaan na 10 weken, en na een half jaar. Daaruit
kwam naar voren dat het lichaamsgewicht gemiddeld met 6 kg was afgenomen, en de
buikomvang met gemiddeld 6 cm .
Kouwenhoven: ’Dat was natuurlijk al fantastisch. Maar het allermooiste wat we
aan de beweegmeters konden aflezen is dat de deelnemers over de duur van het
spel elke maand weer ruim boven de beweegnorm hebben gescoord. Dus ze hebben steeds
weer op een gezond niveau bewogen en ze hebben dat ook volgehouden tijdens de
gehele duur van het spel. Als je dat weet neer te zetten: gezond gedrag over de
hele linie, met het effect, dan is dat heel veelbelovend voor het volhouden van
het gedrag voor de toekomst.’
Deelnemers leren om keuzes te maken die bij ze passen. |
Zelfs nadat
het spel is afgelopen houden mensen hun nieuwe leefstijl aan. De ene gaat verder
op eigen kracht, heeft zijn eigen hulpbronnen en rituelen ontwikkeld en weet
die te behouden. De andere houdt vast aan de hulp binnen de groep. ‘Wat wij deelnemers
in feite leren is om keuzes te maken die bij ze passen, zodat ze het ook op de
lange termijn volhouden; gewoon echt de regie nemen over het eigen leven.’
Ook hierna
gaat de onderzoekster nog metingen doen bij deze deelnemers om te kijken wat
het effect van het programma is op nog langere termijn. De research was een
pilotstudie, maar wel met een echt programma. Ze kijken nu wat de werkzame
elementen zijn en op welke aspecten ze moeten doorontwikkelen. ‘Daardoor
krijgen we echt een sterk product waardoor mensen niet teleurgesteld geraken.
Want dat wil je zeker voorkomen. We weten nu dat het werkt, en hoe het werkt.
Het idee is dat we nu een marktklare versie maken zodat ook andere bedrijven
hier gebruik van kunnen maken.’ Vooral de targets (het competitie-element) en
de sociale bonding (de steun bij elkaar) blijkt goed te werken, volgens de
arts. ‘De beweegmeter is een heel belangrijke factor om het spel te kunnen
spelen, maar het bleek geen activator. Je leest wel eens dat het dragen van
zo’n beweegmeter op zich al mensen bewust zou maken, maar dat bleek bij ons dan
weer een minder belangrijke factor.’
Perfect Fit @ Work
Naast het
Reis je Fit programma ontwikkelde de onderzoekster Perfect Fit@Work, een
programma voor een andere doelgroep waarbij een geautomatiseerde screening werd
gedaan met betrekking tot een verhoogd risico op hart- en vaatziekten. In de
tool kregen deelnemers te zien welk risico ze liepen en wat ze er aan zouden
kunnen doen. Dat programma werd gedraaid bij de Nationale Politie, bij Defensie
en bij het Erasmus MC zelf. Groep A deed aan zelfmanagement, en groep B werd
extra gecoacht door bedrijfsartsen van de verschillende organisaties. ‘Die
resultaten hebben we vergeleken. Daaruit bleek dat in beide groepen meer dan
80% van de mensen ging deelnemen. Ze kozen voor beweging, voeding,
stressreductie, of andere gezondheidsbevorderende activiteiten. Maar we stelden
vast dat in de groep die aanvullend gecoacht werd het rendement nóg hoger was.’
Dit programma Perfect Fit@Work wordt vanaf 1 juni 2018 getest bij bedrijven met
praktisch opgeleide mensen, zoals bij ErasmusMC, IJsselland Ziekenhuis en
Scania in Zwolle.
Bedrijven zouden voor een van deze tools kunnen kiezen om de vitaliteit en inzetbaarheid van hun medewerkers te vergroten. |
Invloed op het probleem
De
bewustwording dat er echt iets moet gebeuren, vindt Kouwenhoven de
verantwoordelijkheid van ons allemaal. ‘We moeten met z’n allen bewust zijn dat
dit een groot probleem is waar we ook invloed op hebben. Niet alleen door het
toedienen van medicatie maar ook juist door gezond gedrag te vertonen.’ Ze
vindt dat de ziekenhuizen niet moeten wachten tot mensen ziek worden, maar meer
naar de kant van preventie toe moeten. ‘Gemeentes kunnen gezonde dorpen en
steden gaan inrichten. Organisaties kunnen gezonde voeding faciliteren. Mensen
moeten verleid worden tot het maken van gezonde keuzes.’ Verhalen van mensen
die duidelijk maken wat het oplevert als je gezond leeft, kunnen daaraan bijdragen
volgens de bedrijfsarts. Dan wordt duidelijk dat het soms niet eens een opgave
is, maar dat het ook leuk kan zijn om die gezonde keuzes te maken. ‘We worden
nu zo vaak verleid tot het maken van ongezonde keuzes… We zijn er nog lang
niet!’
Reacties
Een reactie posten