'Door mijn leefstijl voel ik me stukken beter'

Peter Woninck, een 57-jarige informaticus uit Bovenkarspel, is haast een schoolvoorbeeld 
van een patiënt die zich niet gehoord voelt bij de zorgverleners, en zelf doorzet – tegen 
alle adviezen in – om de werkelijke oorzaak van zijn gezondheidsklachten te achterhalen. 
Gelukkig maar, want sinds hij weet wat er werkelijk aan de hand is, voelt hij zich door zijn 
leefstijlaanpassingen stukken beter. Helaas is er kostbare tijd verloren gegaan, en is er 
(onomkeerbare) schade ontstaan in zijn lichaam. ‘Maar door mijn nieuwe leefstijl zijn de 
complicaties in ieder geval beheersbaar’, aldus Peter. Hij deelt zijn verhaal omdat hij het 
belangrijk vindt dat andere mensen daardoor gestimuleerd kunnen worden om niet klakkeloos 
aan te nemen wat de zorgverlener zegt. ‘Luister eens wat meer naar jezelf en wat minder 
naar anderen’, is zijn goede raad.

Peter, die werkte als informaticus, viel in 2001 uit door concentratieproblemen en ernstige 
vermoeidheidsklachten. De huisarts deed diverse onderzoeken maar die leverden geen resultaat op, 
en de klachten bleven. Via de arbodienst werd in de richting van een burn-out gezocht, en Peter 
doorliep het hele traject van cognitieve gedragstherapie. Het resultaat was dat hij zich alleen maar 
zieker ging voelen. Maar Peter gaf niet op. ‘Ik ben toen blijven aangeven dat ik mij niet goed voelde 
en dat er iets met mijn lijf aan de hand was. Maar men bleef volharden in de diagnose van psychische 
klachten. Op een gegeven moment ga dat je zelf nog geloven ook. En je krijgt vanzelf psychische 
klachten als er niet naar je geluisterd wordt.’

Coma

Het ging van kwaad tot erger; Peter werd steeds zieker, en vond nergens gehoor. In oktober 2014 
werd Peter door een buurman gevonden, liggend op de grond…in coma. Peter werd in allerijl met 
een ambulance naar het ziekenhuis vervoerd. ‘Tot op heden kan ik mij er nog steeds niets van 
herinneren. Ik werd wakker op de IC, hoe lang ik in coma heb gelegen weet ik ook niet.’ De diagnose 
die gesteld werd: verlate diabetes 1 met ernstige complicaties aan zenuwen, ogen en nieren.

Na een week in het ziekenhuis, werd Peter naar huis gestuurd met een insulinevoorschrift en een dieet 
op zak met veel koolhydraten en tussendoortjes, en weinig vetten. Veel bewegen zit er voor Peter niet 
in vanwege de neuropathie.  (Neuropathie is het niet goed functioneren van een of meer zenuwen)

Overlever

‘Al heel snel kreeg ik zware hypo's van heel weinig insuline;  4 eenheden NovoRapid bij de maaltijden 
en 16 eenheden Levemir langwerkend in de avond. Gelukkig voelde ik het wel goed aankomen als het 
mis ging. Ik had dus wel degelijk eigen insuline in mijn lijf. Toch bleef het ziekenhuis volharden in 
insulinetherapie. In die tijd ben ik een echte overlever geweest. De kilo's vlogen eraan en daar word je 
dan ook nog op aangesproken’, zegt Peter.

Verkeerde diagnoze

Na ruim twee jaar kwam men er achter dat hij helemaal geen diabetes type 1 had.  ‘En dat terwijl een 
simpele bloedtest volstaat om dit vast te stellen’, aldus de verbolgen informaticus. ‘Na twee jaar insuline 
spuiten met alle ellende van dien mocht ik over op Metformine. Dat was al een hele vooruitgang. Maar 
lekker spul is het zeker niet. Ik had toen een tv-programma gezien over het omkeren van diabetes,
en dat sprak mij aan.’

Pillen afbouwen

Peter besloot het heft zoveel mogelijk in eigen hand te nemen. ‘Op dat moment wordt Google je beste 
vriend want als je aan deze zoektocht begint, kom je heel veel tegen.’ Een glucosemeter had hij al 
dus ging hij aan de slag: veel meten, voeding aanpassen en pillen afbouwen. Dat lukte in 3 weken tijd.
‘Uit mijn de omgeving heb ik in het begin wel de nodige aarzelende reacties gehad maar nu men ziet 
dat het werkt, valt dat kwartje wel. De praktijkondersteuner van de HA staat er positief tegenover, 
ze weet ook heel goed wie Hanno Pijl is en kent zijn boeken. Dat praat een stuk makkelijker.’ 
Maar Peter hoort ook heel andere geluiden van mensen bij andere huisartsen.
‘Ik ben behoorlijk selfmade in dit traject maar voor veel mensen is een extra steuntje welkom. Ik heb 
zelf inmiddels ook al diverse mensen mogen ondersteunen in dit traject.’

Over de resultaten die Peter met zijn leefstijlveranderingen heeft geboekt, zegt hij: ‘Ik voel mij absoluut 
veel beter maar er zijn nog wel de complicaties zoals de neuropathie, oogklachten en nierschade 
waardoor bloeddruk ook een probleem is.’

Met zijn ervaring kan Peter uitstekend zijn steentje bijdragen door te reageren op anderen in de besloten 
Facebookgroep Diabetes Reset Met Leefstijl Als Medicijn. ‘Maar het moet uiteindelijk toch uit de patiënt 
zelf komen. Als de echte wil er is lukt het, ook tegen de verdrukking in. Pushen helpt niet.’

Voor Peter zelf is de belangrijkste drijfveer om zijn nieuwe leefstijl door te zetten: ‘de wil om de 
complicaties in ieder geval beheersbaar te houden.’ Aan anderen die een zoektocht beginnen om 
door middel van leefstijl hun aandoening aan te pakken, geeft hij het advies: ‘Volg je hart en luister 
eens wat meer naar jezelf en wat minder naar anderen.’

Reacties

Populaire posts van deze blog

'Met voeding en beweging heb je zelf impact op je gezondheid'

Medisch Fysioloog Peter Voshol: 'Neem verse, onbewerkte voeding als uitgangspunt.'